25 בינואר 2012

צעד קטן לפח צעד גדול לאדם

כתבתה של אביטל דודלזק, תלמידת כיתה י"ב, תיכון מקיף א' אשדוד.

בעיר אשדוד מתקיימת תחרות קמפיינים העוסקת באיכות הסביבה. כל מקיף נדרש לעצב סלוגן המלווה בתמונות אשר ייצג אותו בתחרות העירונית. לאחר מכן תיערך הגרלה בין הסלוגנים של כל המקיפים ויבחר סלוגן אחד אשר יוצג בשלטי חוצות בעיר.

הפעילות המקדימה במקיף א' היא דוגמא לפעילות שהתקיימה בשאר המקיפים. בבית הספר התיכון מקיף א' החלה תחרות הקמפיינים בשבוע שעבר ותלמידים עברו בין כיתות המקיף עם חמישה סלוגנים נבחרים לבחירת סלוגן אחד.
מקיף א' באשדוד מאמין ודוגל במדיניות של שמירה על איכות הסביבה. בבית הספר מוצבים מתקנים למחזור פחיות, מפוזרים פחים וכן מועברות פעילויות הסברה בקרב התלמידים שמטרתן לחזק את המודעות לאיכות הסביבה ולחשיבות של דברים, כגון: מחזור ושמירה על סביבה נקייה.

הרצאות ופעילויות שונות מועברות לשכבות ז'-י' במקיף א' מיוזמתה של מערכת החינוך באשדוד אשר מתמידה בנושא של איכות הסביבה והחליטה לחנך את ילדי אשדוד ולעודד אותם למודעות גבוהה ולפעילות בתחום. במסגרת הפעילויות, יצרה עיריית אשדוד תוכנית אשר במסגרתה יתקיימו קמפיינים סביבתיים עירוניים שאותם ייצרו על ידי התלמידים-בכבודם ובעצמם.

במהלך חודש דצמבר 2011 שכבה ח' במקיף א' קיבלה הדרכה מקיפה בנושא צמצום פסולת, בשיאה נדרשו התלמידים ליצור קמפיין בנושא. כל כיתה יצרה קמפיין, במסגרתו הוטל על תלמידי בית הספר לבחור בקמפיין אחד שייצג אותו בתחרות העירונית.

נושא איכות הסביבה הוא דבר שחשוב להיות מודעים אליו, במיוחד בעולמנו המודרני שבו רמת הזיהום והפסולת היא הגבוהה ביותר אי פעם! החברה שלנו צריכה לשים לב לדברים הקטנים שלמרבה הצער צעירים רבים לא שמים לב אליהם וכן מבוגרים. עלינו לחזק את המודעות והפעילות בקרב בני הנוער בנושא איכות הסביבה כי זו הארץ שלנו, אומנם קטנה היא אך כולה מלאה יופי ועל כן צריך לדעת לשמור עליה ולכבד אותה.

כתלמידת מקיף א' באשודד, אני שמחה מאוד שישנה פעילות במקיפנו, אשר תומכת בקמפיין ומקווה בכל מעודי שננצח.

ביקור באוניברסיטה

כתבתן של שיר עוזיאל ופאינה קניאז'נסקי, תלמידות כיתה ט', תיכון מקיף ג', אשדוד.




כיתה ט'4 ממקיף ג' אשדוד יצאה לסיור לימודי באוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטה שמעה הכיתה הרצאות בנושאים שונים וביניהם: אתיקה רפואית ומהפכות במזרח התיכון.

במהלך ההרצאה בנושא אתיקה רפואית למדה הכיתה על התפתחות החיים ואבולוציה. הכיתה דנה בסוגיות שונות הקשורות לאתיקה רפואית.
הנושא המתת חסד הוא שעורר התעניינות רבה ומחלוקות בין תלמידי הכיתה. הכיתה התחלקה לשתי קבוצות וכל קבוצה כתבה טיעונים בעד ונגד המתות חסד.
רוב התלמידים אינם מגבשים דעה בנושא מכיוון שכל מקרה תלוי בפרטים שונים.
התלמידים למדו שבמקרים של אנשים בעלי מחלות סופניות, ישנם שני אפשרויות: לנסות להאבק במחלה ולהתמודד עם הסבל הרב המתלווה לבחירה זו או לוותר על הניסיון להבריא, ולתת לטבע לעשות את שלו.

לאחר הדיון על המתת חסד, שמעה הכיתה הרצאה בנושא מהפכות במזרח התיכון. המרצה הסביר את השוני בסוגי השלטונות במדינות ערב, כיצד השלטונות פעלו והשפיעו על האזרחים. בנוסף הסביר המרצה כיצד המהפכות במדינות ערב התפתחו וממה נבעו .

אופק מליק,אחת מתלמידות הכיתה, ענתה על מספר שאלות:
כיצד תורמות לך ההרצאות באוניברסיטה?
" ההרצאות מעשירות את הידע שלי בנושאים שונים, וזה נותן לי טעימה ממקצועות רבים שיסעייו לי בעתיד למצוא מקצוע טוב."

איזו הרצאה עניינה אותך ביותר , מדוע?
" ההרצאה על אתיקה רפואית משכה את תשומת ליבי כי למרות שהטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת, צריך לזכור שאנחנו בני אדם ויש קונפליקט בין התקדמות הטכנולוגיה לבין להישאר בני אדם וזה מה שבעצם למדנו בהרצאה "

האם לדעתך זה חשוב שתלמידים ישמעו הרצאות באוניברסיטה?
" כן, כי זה פותח להם דלת לעולם האקדמאי "

הביקורים באוניברסיטה אינם חדשים, בית הספר מקיף ג' באשדוד אירגן ושלח תלמידים להרצאות באוניברסיטת תל אביב במשך כמה שנים כחלק מתכנית עירונית הנקראת "מן הגן אל האוניברסיטה" במטרה להעשיר את הידע של התלמידים, ולחשוף אותם לתחומי עניין שונים.

11 בינואר 2012

גימל זה ירוק

כתבתן של שיר עוזיאל ופאינה קניאז'נסקי, תלמידות כיתה ט', תיכון מקיף ג', אשדוד.

השנה כיתה ט-4 לקחה על עצמה פרויקט להפוך את מקיף ג' לבית ספר ירוק, לדוגמא, לשנות את הרגלי צריכת החשמל והמים בקרב תלמידי ביה"ס.

הכיתה התחלקה לקבוצות כאשר כל קבוצה אחראית על נושא אחר:
קבוצת חשמל- אחראית על צריכת החשמל בבית הספר וקבוצת המחזור- אחראית על הגדלת המודעות למחזור בקרב תלמידי בית הספר.
וכן, קבוצות נוספות שפועלות בנושאים שונים למען הפיכת מקיף ג' לבית ספר ירוק.

כחלק מהפרויקט ערכה כיתה ט'4 סקר בית-ספרי שבו נבדק היחס של התלמידים בכיתות השונות כלפי סביבתם.
התוצאות לא היו מפתיעות: לרבים מבני הנוער אין מודעות גבוהה לחשיבות שימור הסביבה.

ארתור זמרין מכיתה ט'4 , מבין מובילי הפרויקט, מספר כיצד הפרויקט עתיד לתרום לסביבה: "אם בית הספר היה מקדם את הפרויקט אז הפרוייקט היה מצליח עוד יותר. הפרויקט נותן לי תחושה שאני יכול לעזור בהפיכת מקיף ג' לבית ספר ירוק. זה ישפיע לא רק על בית הספר אלא גם על אשדוד כולה".

האם לדעתך תלמידי בית הספר יתמכו בפרוייקט?
"ככל הנראה שלא, כי זה תהליך ארוך לשנות את הרגלי התלמידים, והכול מתחיל מהחינוך בבית וזה לא קורה. לא מחנכים את התלמידים 'לחשוב ירוק' אבל בסופו של דבר, לטווח הארוך תהיה השפעה".

האם אתה שומר על הסביבה?
"אצלי בבית יש רק נורות חסכוניות, ופחים מיוחדים למחזור זכוכית, סוללות,נייר ופלסטיק. אנחנו מנסים למחזר כמה שיותר, כי זה לא עולה לנו הרבה מאוד כסף. אנחנו בהחלט עוזרים לשמירת הסביבה".

לאחר סיום הפרויקט תגיש הכיתה את הדו"ח למנהלת בית הספר. בדו"ח יהיו הצעות לשיפור שעל פיהן בית הספר יוכל לפעול כדי להפוך לבית ספר ירוק.

הקונגרס הציוני לנוער

כתבתה של נעה טפר, תלמידת כיתה ח', תיכון מקיף ו' אשדוד.

הקונגרס הציוני הינו כנס חינוכי, שמטרתו לחשוף את בני-הנוער לנושאים ערכיים ואקטואליים, ומאפשר להם להשמיע את דבריהם.

מידי שנה מועבר הקונגרס הציוני לנוער על-ידי ארגון הנוער "צמרת", קבוצה של בני-נוער המאמינים ברעיון הציונות ומגשימים אותו בהתנדבות. הרעיון העומד מאחורי השם צמרת הוא: ציונות, מנהיגות, רעות ותרומה לקהילה.
ביום שני, ה-12 בדצמבר, התקיים הקונגרס העירוני לנוער בסניף אשדוד בנושא: "צדק חברתי - בין מרכז לפריפריה". מרכז ופריפריה אלו שני מושגים, שנשמעים מידי יום, אך ילדים רבים אינם יודעים מהי משמעותם. משום כך ניתן לראות כמה רבה החשיבות של קיום הקונגרסים בכלל, ושל קונגרס זה בפרט.

בית הספר התיכון מקיף ו' לקח חלק בקונגרס. בשעה 8:15 עשו פעימותיהם התלמידים ליום לימודי מהנה במיוחד.
פתיחת הקונגרס כללה נאומים ארוכים ומייגעים מבחינת התלמידים, וכשהם תמו התפנו להקשיב להרצאה מעניינת ממרצה בתחום מרכז ופריפריה. המרצה הסביר על נושא חברתי זה, ונתן דוגמאות רבות.
בתום ההרצאה חולקו כל התלמידים שנכחו לקבוצות. כל קבוצת תלמידים הובלה על-ידי שני מדריכים, שהם בני הנוער של ארגון "צמרת".

פעילות התלמידים הייתה "חבילה עוברת". אלא, שבמשחק הזה הם לא נשאלו, "מיהו הילד היפה ביותר בקבוצה?", או קיבלו את המשימה "קפוץ על רגל ימין 105 פעמים כאשר עיניך עצומות". הילדים בכלל חולקו לקבוצות על שם ערים שונות, כאשר הערים שנבחרו היו: ירושלים, תל-אביב, רהט, אשקלון ונהרייה.
 וכך קיבלה כל עיר שטרות של כסף מדומה. הערים הגדולות שממוקמות במרכז, כמו לדוגמא העיר תל-אביב, קיבלו 700 שקלים, לעומת ערים בפריפריה, כמו לדוגמא היישוב רהט, שבני קבוצתו זכו ל-300 שקלים בלבד. בנוסף, לכל קבוצה חולק דף הסבר על העיר או היישוב שנבחרו להיות, שמטרתו לסייע לחברי-הקבוצה במשימות שיבצעו ובשאלות עליהן ישאלו.
 בתום כל ההכנות החלה הפעילות, הושמעה מנגינה, והילדים החלו להעביר זה לזה את החבילה. בכל פעם שהופסקה המנגינה על-ידי אחד המדריכים, הסיר הילד שהחבילה נעצרה אצלו, שכבה אחת, וקרא בקול את שנכתב על הפתק. במידה וזאת הייתה שאלה, נאלצו הוא וקבוצתו לענות עליה. במידה והייתה זו משימה, היא הוכרזה כתחרות, וכל קבוצה לקחה בה חלק.
אך לא רק משימות ושאלות כללה הפעילות. נוסף לכך, גבו המדריכים מיסים מהקבוצות או העניקו להן מענקים כספיים. אך המיסים שהוטלו והמענקים שניתנו לכל קבוצה לא היו שווים, וזאת כדי להמחיש את ההבדל בין הפריפריה למרכז.

בתום הפעילות ושיחת הסיכום, שבו כל התלמידים לאולם הגדול. באולם הם האזינו לשיר ששרה להקה מסוימת, וזכו לשמוע תודות, שהיו באורך דברי הפתיחה.
לאחר שתם היום הארוך, בשעה 13:30, התפזרו כל בני-הנוער שהשתתפו בו.
התלמידים נהנו מאוד, ולא רק כי פספסו יום לימודים. במהלך הקונגרס, הם נחשפו לנושא נרחב, והתעמקו בו במהלך כל היום. הם זכו להקשיב להרצאה מעניינת וללמדו באופן חוויתי דרך משחק. הקונגרס חשף את בני-הנוער למה שמתרחש בסביבתם בדרך מיוחדת שיזכרו למשך תקופה ארוכה.

4 בינואר 2012

"רופא צעיר"

כתבתה של שיר עוזיאל, תלמידת כיתה ט', תיכון מקיף ג', אשדוד.

בתיכון מקיף ג' באשדוד מתקיים קורס "רופאים צעירים". הקורס נותן אפשרות לנסות ולהבין את עבודת הרופא, כיצד מתנהל יומו, אילו דברים עליו לגלות, וכיצד להסיק מסקנות.

בכל שבוע מגיע למקיף ג' סטאג'ר בשנתו השישית ללימודי רפואה, ומעביר הרצאות בנושאים שונים. שיעורי הרפואה מועברים בצורה יצירתית וחוויתית שדרכה קל יותר להבין לזכור ולהנות מהחומר הנלמד.
השיעורים מועברים דרך מצגת, שאליה מצורפים סרטונים ותמונות הממחישים את הנושא הנלמד.
לעיתים אף מתבצעים ניתוחים באיברים שונים של חזיר, במטרה להבין כיצד האיברים בגופנו פועלים,כיצד הם נראים,כיצד תפקידם מותאם למבנה שלהם, ומה תפקידו של אותו איבר כחלק מאחת המערכות ה מרכיבות את גופנו.

במסגרת הקורס מוצג גם שוני בין אנשים עם בעיה מולדת או נרכשת דרך הבעיות שאיתם הם נאלצים להתמודד בחיי היום יום. רבים אינם יודעים כיצד להתמודד עם אותם אנשים, ולעיתים מפרשים את מגבלותיהים כדבר שגוי ומרתיע. בקורס אנו לומדים שככל שהאדם ילמד איך להתמודד עם בעיה מסוימת של אדם אחר, קל יהיה יותר לשנות את פני החברה כולה, להפוך אותה לחברה המקבלת ומכבדת את השונה.

בתור אחת מתלמידי הקורס, אני יכולה להעיד שהקורס מעביר מסרים ייחודיים ומעניניים כמו לדוגמא עד כמה גוף האדם מסובך ואין לו תחליף וכמו התיאום שבהן עובדות מערכות בגופנו כל כך מדויק שקשה מאוד לנסות ולהבין את דיוקם.

פרויקט "עתיד"

הכתבה של: אורפז כהן ומירב שישא, כיתה י', תיכון מקיף י', אשדוד.


בבית הספר תיכון מקיף י' באשדוד מתקיים פרויקט בשם "עתיד" ובו נפגשים תלמידים חילוניים עם תלמידים דתיים. הפרויקט מתקיים מחוץ לעיר אשדוד פעם בחודש. מטרת הפרויקט לחבר בין התלמידים ולהראות לכל אחד מהם את דרך החיים של האחר.הפרויקט הוא חלק מתוכנית הלימודים של משרד החינוך בבית הספר התיכונים ופועל במסגרת התוכנית למחויבות אישית.
                                                                   
במהלכו של פרויקט זה הוא שהנוער החילוני נחשף לעולם הדתי הכולל שמירת שבת וקיום מצוות שמלכתחילה היה לו זר. במהלך המפגשים מתקיימים פעילויות המחברות בין העולמות השונים וגורמים להם להכיר
 אחד את השני.
יתרון נוסף הינו שפרויקט זה מפתח יכולת למידה גבוהה בקרב בני הנוער.

1 בינואר 2012

חופשה נעימה

כתבתה של נעה טפר, תלמידת כיתה ח', מקיף ו', אשדוד

מדי שנה מצפים התלמידים לחופשה, בין אם זו חופשת סוכות, חופשת חנוכה או פסח.
החופשה מהווה הזדמנות למנוחה, להפוגה. היא האופק אליו התלמידים מביטים בציפייה. החופשה מהווה הזדמנות לטיול עם בני -משפחה, בילוי עם חברים וקריאה.

מדי חופשה מתבדים התלמידים, ומגלים שלמוריהם תוכניות אחרות, כגון: תרגול החומר הנלמד, השלמת פערים וביצוע עבודות יצירתיות.

חלק נכבד מתלמידי בית הספר התיכון מקיף ו' באשדוד ציפו לכזו חופשה, אלא שמוריהם חשבו אחרת. התלמידים קיבלו עבודות רבות ומגוונות, החל ממצגת בערבית וכלה בפרויקט טכנולוגי במדעים. נוסף לכל המטלות, "שיחק" גם לוח-המבחנים תפקיד חשוב. התלמידים נאלצו גם להתכונן ולחזור על חומר, עליו נבחנו בתום החופשה.

שון גלס, תלמיד מכתה ח'-3, מספר: "כמות המטלות שקיבלתי לחנוכה הייתה מוגזמת. במהלך החופשה הייתי עמוס מאוד".  שון טוען: "חלק מהמטלות שקיבלתי לא תרמו להעשרת עולמי, אלא רק היוו עבורי נטל". הוא מאמין כי "ניתן היה להקטין את כמות העבודות שניתנה, ולהתמקד במקצועות החשובים, כמו מתמטיקה ואנגלית".

שון אינו התלמיד היחיד שחש כאילו לא הייתה חופשה. תלמידים רבים כלל לא הרגישו בחופשת החנוכה, ובמקום זאת היו טרודים בפרויקטים ובחזרות למבחנים. מבוגרים שעובדים לא "לוקחים" את העבודה לבתיהם במהלך החופשות; רק התלמידים "לוקחים" את בית-הספר הביתה גם בזמן חופשה.

תמיד בסוף כל "חוברת חנוכה" נכתב: "חופשה נעימה!"; וזה היה נכון, אילו התלמידים לא היו מקבלים את חוברת העבודה.
אז בואו רק נקווה שהחופשה הבאה באמת תהיה נעימה!!
מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.