22 בפברואר 2011

מבחן בגרות בלחץ

כתבתה של נטלי כהן, תלמידת כיתה י'1, תיכון מקיף ז' באשדוד.

"בגרויות" - המילה שמכניסה ללחץ מלא נערים ונערות בישראל. מחקרים מראים כי 30 אחוז מכלל התלמידים סובלים במידה זו או אחרת מחרדת בחינות. וממה בכלל נובע הלחץ? הלחץ הנפשי נובע מתחושות שליליות בתוכנו, אירועים שונים, שבמצב רוח רגיל יעברו בלי להותיר שום רושם מיוחד, יכולים להוציא אותך מדעתך כשאתה מתוח ועצבני.

איך אפשר לדעת שאת/ה סובל מחרדת בחינות / לחץ מבחינות?
לחץ זה מתבטא בתופעות גופניות כמו אכילה מופרזת או המנעות מאכילה לפני הבחינה. בחילות כאבי בטן, תחושת חוסר ישע ונטייה לדחות את כל מה שקשור להתכוננות לבחינה. בזמן המבחן יכולה החרדה להתבטא בתופעות כמו שיתוק מחשבתי, מעבר מהיר משאלה לשאלה בלי לענות על אף אחת במלואה ועוד.

למה נערים ונערות נלחצים מבגרויות?
ישנם נערים שנלחצים מהעבודה שזה מבחן אחד שמסכם את כל מה שלמדת ויכול להשפיע על עתידם. ישנם שיאמרו שעקב כל החומר שצריך ללמוד הם נלחצים שאולי ישכחו או שיהיה להם "בלאק אאוט". כל הלחץ שלהם נובע מהפחד לכישלון, ומדימוי עצמי נמוך, וגם מכישלונות חוזרים. הלחץ יכול גם להיות בגלל ציפיות גבוהות של ההורים ואפילו מלחץ חברתי.

איך להתגבר על החרדה?
כדי לנטרל את החרדה לפני הבחינה, התכוננות לבחינה עם חברים יכולים להפיג את הלחץ - זה עוזר לתחושה שיש עם מי להתייעץ. כשדף הבחינה מונח לפניכם, קראו לאט את השאלות ונסו להתרכז בהבנתן, כי כאתם רגועים אתם יכולים להפיק מהזמן שנותר הרבה יותר. ודבר נוסף הוא הומור - דרך טובה לגרש חרדות , ועוזר למקד את האנרגיה בפתרון הבחינה, ולא להיות לחוצים מכל הלחץ שיצרתם בעצמכם.

אליאור וייסמן היא תלמידה מתיכון מקיף ז' באשדוד. היא מודעת ללחץ שהיא חשה עקב הבגרויות. ולכן הפנתי אליה מספר שאלות:

למה את לחוצה מהבגריות?
"מדובר על מבחן אחד או אוסף מבחנים שמשפיעים על המשך החיים והלימודים בצורה מאוד בולטת ומשמעותית. זה ציון אחד שהולך לקבוע באיזה אוניברסיטה אלמד, מה אני אלמד, ובמה אעבוד וכמה כסף ארוויח."

האם את חושבת שיש משהו שיכול לגרום לך לא להילחץ?
"לא. נראה לי שהלחץ שלי נמשך מלא שנים ולדעתי הלחץ הוא טוב."

הלחץ הוא גורם שעוזר או מונע ממך הצלחה?"אני חושבת שזה עוזר. כשאני לחוצה אני מספיקה יותר, וזה מדרבן אותי להצלחה." 

הצלת חיים כמחויבות אישית

כתבתה של יעל אמיתי, תלמידת כיתה י'3, תיכון מקיף י' באשדוד.

תלמידים רבים ברחבי הארץ מתנדבים במד"א ומצילים חיי-אדם במסגרת המחויבות האישית שלהם. תלמידים אלו מעניקים מזמנם החופשי במטרה לעזור ולהציל חיי אדם. המתנדבים מגיעים למרכז מד"א בעיר מגוריהם, לומדים בקורס הגשת עזרה ראשונה. ולאחר מכן, הם מנותבים למשמרות חד שבועיות, נענים לקריאות האמבולנסים ומטפלים בחולים.

מראיון קצר שערכתי עם מספר מתנדבות, חשתי כי מדובר בנערות איכותיות אשר בוחרות להקדיש זמנן בהצלת חיים. אומנם, הן עושות זאת במסגרת המחויבות האישית שלהן, אך לאחר שיחה קצרה איתן הובהר לי שהן עושות זאת בעיקר מתוך סיפוק עצמי ומתוך האמונה שכל אדם מחויב לעזור לחלש והחולה בקהילתו. בנוסף לכך, רבות מהן אינן מסתפקות רק במחויבות אישית זו אלא גם תורמות בפרויקטים נוספים בקהילה.

אחת לכמה זמן את נמצאת במשמרת?
"פעם בשבוע ולפעמיים פעמים. ישנה משמרת צהריים (14:30-18:30) ומשמרת ערב (18:30-23:30) ויש כאלה שעושים את שתי המשמרות ברצף".
תחנת מד"א באשדוד

מה הוביל אותך להתנדב במד"א?
"תחום הרפואה מעניין אותי, אני מאוד אוהבת את ההרגשה של עזרה לאחרים זה ממלא את ליבי".

מהי הכשרתך?
"אני מע"רית (מגישת עזרה ראשונה)"

האם את רואה בזה מחויבות אישית?
"אני רואה בזה כמחויבות אישית שלי כבן אדם! אני חושבת שכל אדם מחויב לעזור לקהילה שלו מבלי לקבל תמורה".

ספרי על חוויות אשר חווית בזמן המשמרות?
"לאחת החולות שיצא לי לטפל בהם הייתה רגל מפלסטיק ונאלצתי להחזיק את הרגל התותבת במשך כל הנסיעה באמבולנס, בסוף הנסיעה הרגל התפרקה. זה לא ממש הגעיל אותי אבל זה היה מוזר".
מתנדבת אחרת סיפרה "איחלתי יום הולדת שמח לבן אדם עם קוצר נשימה!!!".

נערים המתנדבים במד"א
האם הזדמן לך להציל חיי אדם?
"כן. באחד המקרים הייתי צריכה לטפל בתינוקת עם חום שלולא הגעת האמבולנס הייתה מאבדת את הכרתה ומצבה היה מחמיר".

האם את ממליצה לעוד מתבגרים להתנדב במד"א?
"כן. כיוון שזה מספק ומעניק ידע לחיים. אולם, ההתנדבות הזו לא מתאימה לכל אחד כי יש אנשים שמפחדים מדם ולא יודעים כיצד להתמודד עם מצבים מלחיצים".

האם וויתרת על דברים מסוימים במטרה להתנדב?
"כן. במשך הקיץ ההייתי בקורס של מד"א ובעקבות כך נאלצתי לוותר על חודש של עבודה ובילויים עם חברותיי".

נותר רק להוסיף שפעילותם המבורכת של המתנדבים במד"א ראויה להערכה וכי יש להוקירם.

17 בפברואר 2011

לעוף על המילון

כתבתו של ניר רובין, תלמיד כיתה ז'6, תיכון מקיף ו' באשדוד.

חידון ארצי לתלמידי כיתות ז' ייערך בתקופה הזו לציונה של שנת השפה העברית. החידון בודק את ידיעותיהם של התלמידים על הביטויים והניבים שנלמדו בכיתות. במאמר הביא ראיון מיוחד עם הגב' אסתי רוסט, מרכזת המזכירות הפדגוגית ומרכזת שנת השפה העברית באשדוד, וכן פרטים מקיפים על שלבי התחרות.

לרגל שנת השפה העברית, יערך חידון ארצי העוסק בביטויים ובניבים לשכבות ז' בחטיבות הביניים.
לחידון 3 שלבים:
בשלב הראשון - יוענק לכל התלמידים מאגר מילים, ניבים וביטויים הנוגע למקצועות הלימוד ספרות, תנ"ך, מורשת וחינוך. ביום ראשון ה-20.2.11, ייערך בבתי הספר המקיפים באשדוד מבחן הבודק את ידיעותיהם של התלמידים בעברית. על כל תלמיד להיות בקיא בכל 170 המילים, הביטויים והניבים שקיבל. המבחנים יערכו בבתי הספר המקיפים ברחבי הארץ עד יום שני ה-28.2.11.
כמו-כן, עד אותו תאריך ייבחר נציג מכל בית ספר אשר ייצג את בית הספר ויעבור את המבדק השכבתי, שבו משתתפים חבריו משאר הכיתות.

להלן ראיון עם הגב' אסתי רוסט, מרכזת שנת השפה העברית באשדוד:

מהי מטרת התחרות הנערכת בכל הארץ?
"מטרת התחרות היא להעשיר את התלמידים במילים, ניבים וביטויים, לחבב על הילדים את השפה העברית, שהתלמידים ילמדו את המקורות של הניבים והביטויים ושידעו להשתמש בהם במקומות הנכונים".

עוד שאלה שנשאלה היא "מהם פרסי התחרות?", אך היא השיבה שעדיין לא הוחלט מהם הפרסים וטענה שהם יהיו מושקעים.

מה חלקך בתחרות?"אני מובילה את שנת השפה העברית. חלקי הוא לקיים את התחרות, לדאוג שהחומר הלימודי לקראת החידון יועבר לכל בתי-הספר באשדוד ולוודא שיחברו את השאלות בצורה מעניינת ומאתגרת".

למה הוחלט דווקא ששנה זו היא שנת השפה העברית?
הגב' רוסט ציינה כי מטרת שנת השפה העברית היא לקדם ילדים במקצוע. בנוסף ציינה שתי דמויות מרכזיות אותן קשרו לשנה זו: ביאליק - אשר ראה בשפה העברית אמצעי מרכזי להבניית זהותו המתחדשת של העם היהודי ויום הולדתו ה-100 של נתן אלתרמן, אשר היה משורר ומחזאי ישראלי מצליח.

בשלב השני, שייערך ב-4.4.11, יתקיים חידון מחוזי ממוחשב. התלמיד הנבחן יקבל סיסמא, שבסיועה הוא יוכל להיבחן. כל נציג יבחן על מאגר של כ-120 מילים, ניבים וביטויים. לאחר מכן, לכל מחוז יהיה נציג אחד שיעמוד בראשה.
ממחוז המרכז יבחרו 11 תלמידים, ממחוז דרום יהיו 7 תלמידים, מהחינוך ההתיישבותי - 6 תלמידים, ממחוז תל-אביב יבחרו 5 תלמידים, ממחוז ירושלים יבחרו כ-4 תלמידים וממחוז צפון יבחרו 4 תלמידים.
עוד פרטים על השלב השני יפורסמו בהמשך.

מעט ידוע על השלב האחרון - השלב השלישי. זהו שלב הגמר, שייערך בתאריך 24.5.11. בשלב זה יינתנו 85 מילים נוספות. הוא יתקיים באולם התרבות של העיר ראשל"צ. הרשות המקומית ושר החינוך ייטלו חלק באירוע המרגש.

בהצלחה לכל התלמידים הנבחנים בבתי הספר. עלו והצליחו!

15 בפברואר 2011

יזמות, משחק ילדים

כתבתו של רפאל אלמקייס, תלמיד י'7, תיכון מקיף י' באשדוד.

"יזמים צעירים עושים עסקים" - פרויקט שבו משתתף תיכון מקיף י' באשדוד.  "אנחנו משפחה לא כל-כך גדולה אבל איכותית" מציין המנחה העסקי.

"יזמים צעירים" הוא פרויקט העוסק בחשיפתם של בני נוער בגילאי תיכון לעולם העסקים והיזמות, במסגרתו הם מתנסים בהקמת מיזם עסקי והפעלתו במשך שנת לימודים אחת, בליווי של מורים ומנחים עסקיים מתנדבים מהקהילה העסקית והאקדמיה. בתום כל שנה עסקית, אשר בה הקבוצה מתגבשת, עובדת, מתכננת מוצר ומוכרת אותו, משתתפים חברי הקבוצה בתחרויות מחוזיות וארציות, כשבסופן נבחרת הקבוצה הטובה מכולן אשר נוסעת לתחרות בינלאומית בה היא מציגה את מוצרה.

נציגי חברת "ראש ירוק" והמנחה, שמואל אגבר.

חברת "ראש ירוק" אשר מייצגת את בית ספר התיכון מקיף דתי י' באשדוד, מתמקדת השנה בפיתוח של "מוצרים ירוקים" כחלק משמירה על האקולוגיה. הקבוצה הוקמה על ידי 15 תלמידים משכבה ט', בסיוע מנחים עסקיים מחברת "אלתא" ובליווי פדגוגי של בית הספר.

"מה המוצר עליו אתם עובדים עכשיו?" זאת השאלה הראשונה שנשאלה ועליה נתבקשה לענות מנכ"לית החברה, התלמידה עדן פולדי: "יש הרבה רעיונות מובחרים אבל לפני שנגיע לזה ברצוני שהיה קודם כל שיתוף פעולה. אני רוצה שיהיו בעלי תפקידים שונים ושזה יעזור בעתיד".

התלמיד לירון עוזיאל אשר נמצא בתפקיד מנהל לוגיסטיקה מספר על המבצעים השונים שהתקיימו בבית הספר על-מנת שיוכלו לגייס כספים לפיתוח המוצר הסופי. עם זאת מספר על החוויה ב"אל-על" אשר אליה נסע מטעם החברה. "אנחנו משפחה לא כל-כך גדולה אבל איכותית" מציין שמואל אגבר, מנחה החברה, באמונה שהחברה עוד תגיע רחוק. ואכן כמו שזה נראה לחברה הזאת מצפה עתיד זוהר!

14 בפברואר 2011

"מה אברך"

כתבתו של רפאל אלמקייס, תלמיד כיתה י'7, תיכון מקיף י' באשדוד.

אברכים מלמדים תלמידים - פרויקט חדש שבו משתתף תיכון מקיף י', אותו מממנת "קרן וולפסון". "מזמן לא ראיתי פרויקט כה מושקע וכה חשוב." מציין אחד התלמידים מתיכון מקיף י'.
כמו שזה נראה נשקפת לפרויקט הצלחה רבה!

בית הספר התיכון מקיף י' משתתף בפרויקט חדש שבו אברכים מלמדים תלמידים מבית הספר גמרא, תורה, ספרי יהדות שונים ועוד. את הפרויקט מממנת "קרן וולפסון", קרן יהודית-חרדית אמריקאית, שבראשה עומד זאב וולפסון, מייסד נס טכנולוגיות. הקרן תומכת בפרויקטים הקשורים לחינוך יהודי ברחבי העולם: בישראל, בארצות הברית, בצרפת ובמדינות אחרות.

בית הספר התיכון מקיף י' באשדוד בכלל והמסגרת "הישיבתית" בפרט נבחרה להשתתף בפרויקט מושקע זה. הפרויקט מתקיים בבית הספר בימי שישי בשתי כיתות, בכיתה י' של המחנך הר' שמעון ביטון ובכיתה י"ב. במהלך הלימוד מחולק שתייה וכיבוד קל.

אחת ממטרות התוכנית הוא חיזוק הלימוד העיוני בתלמוד והכנה לבגרות, כמו כן חשיבות הקשר האישי בין הלומד למלמד מתוך רצון לכוון את הבוגרים להמשך לימודים לאחר לימודי התיכון בישיבות גבוהות המשלבות שירות משמעותי ומיטבי בצה"ל.

"מזמן לא ראיתי פרויקט כה מושקע וכה חשוב." מציין תלמיד לאחר הלימוד בקבוצתו עם האברך. והאברכים? מרגישים הקלה ו"רגע של נחת" בזמן הלימוד. חשוב לציין שהאברכים (שמגיעים פעם בשבוע) וממשיכים את הלימוד מהיכן שהפסיקו עם אותם התלמידים הקבועים שלהם.

10 בפברואר 2011

מצילים את דוד

כתבתו של עדן שמיר, תלמיד כיתה י'1, תיכון מקיף ז', אשדוד.

דוד אלחרר בן ה־15 לומד בבית הספר התיכון מקיף ז' באשדוד. לפני כשנתיים התגלתה בגופו מחלת הסרטן והוא נאבק בה באומץ ועבר את כל הטיפולים הנדרשים. בשלב מסויים הייתה אופטימיות וחשבו שהנה קרה הנס והמחלה נרפאה, אך לאחר מכן היא התפרצה ביתר שאת.
בשביל להשתקם, דוד זקוק לטיפול ניסיוני שהוא היחיד שיכול לעזור לו, בבית החולים סנט ג'וד בממפיס שבארה"ב. עד כה נאספו תרומות, חלקן באירוע התרמה מיוחד שנערך למענו, ועתה מנסים לגייס את יתרת הסכום.

הכל התחיל לפני כשנתיים וחצי. דוד, שהיה עד אז ילד פעיל ובריא, החל להתלונן על בחילות, כאבי ראש וכו'. בדיקות שנערכו לדוד בבית החולים איכילוב, גילו אצלו את מחלת הסרטן בעמוד השדרה ובמוח. הרופאים באיכילוב, מיד עם האבחנה, מחליטים שיש לנתח את דוד על מנת להציל את חייו.
בקיץ 2009 מתבשרת המשפחה שדוד החלים והצליח לגבור על הסרטן. אך בסביבות גיל 15 מתקבלת ההודעה שהמחלה חזרה אל דוד והיא אלימה הרבה יותר. כדי לטפל בה דוד צריך לטוס לטיפול ניסיוני בארצות הברית.

דוד זקוק לכ-600 אלף ש"ח על מנת להתחיל בטיפול. עד כה נאספו כ-480 אלף ומתוכם מעל ל-90 אלף בבית הספר התיכון מקיף ז' שבו הוא לומד. שאר הכסף נאסף בבתי ספר אחרים בעיר, לדוגמא: בית הספר "אמירים" שבו אמו של דוד מלמדת. בנוסף, כסף רב נאסף באירוע שהתקיים ב"טרויה" השבוע ובו השתתפו זמרים רבים.

דוד אלחרר והראל סקעת במופע ההתרמה ב"טרויה" באשדוד
את האירוע הפיקה עמותת "רחשי לב". ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, בירך את ראשי העמותה וסיים את דבריו בתקווה שנזכה לשיר כולנו "דוד חי וקיים". רגע השיא באירוע נרשם כשדוד עלה אל הבמה ואמר: "תודה על הכוח שאתם מעניקים לי היום במעמד הזה. אני אחזור מחו"ל בריא ושלם ואנצח שוב את הסרטן".

תלמידי המקיף בו הוא לומד מוסרים שהם מקווים שדוד יחלים במהרה ושזה מצווה לתרום בשבילו.

ניתן לתרום להצלת חייו של דוד אלחרר במספר דרכים:
  • תרומות בכרטיס אשראי בטל': 1-800-28-11-28.
  • טופס מאובטח באתר האינטרנט של עמותת ''רחשי לב'': http://www.rachasheilev.org/
  • הפקדה ישירה: הבנק הבינלאומי (31), סניף 33, מספר חשבון: 409297941 – רחשי לב.
  • תרומות מוכרות למס (סעיף 46). ע.ר. 580156669.
לפרטים נוספים: 050-2996655, 050-9029750.

למען דוד !

כתבתה של שני אמרניאן, תלמידת כיתה י'3, תיכון מקיף ה', אשדוד.

דוד חי בן רונית, תלמיד כיתה ט' בתיכון מקיף ז' באשדוד, מתמודד עם מחלתו הקשה מזה ימים רבים. דוד ניזקק לטיפול דחוף המצוי בארה"ב. כל אשדוד נרתמת לעזרתו: איסוף תרומות מתבצע בכיתות, במתנ"סים ובדוכנים ברחבי העיר.

בחמישי האחרון ה-3.2.11 כיתה י"א 2 מבית הספר התיכון מקיף ה' לקחה יוזמה למען התרומה, בנוסף לכל הפעילויות המתרחשות בעיר. במהלך ההפסקה הראשונה שהורחבה מעט לסביבות החצי שעה ניפתח דוכן למכירת מזון ושתייה בקומה הראשונה ליד הכניסה - וכל ההכנסות מיועדות כמובן לתרומה לדוד.
ילדים רבים, חוץ מהכיתה היוזמת את הרעיון, השתתפו במכירה ותרמו להקמת הדוכן.
כמובן שהודיעו לתלמידי בית הספר על האירוע כדי שיבואו מוכנים, וכך באו תלמידים רבים מכפי שציפו ההנהלה, באו וקנו מזון ושתייה, ותרמו כסף גם ללא לקיחת חזרה.
דבר זה ריגש גם את התלמידים וגם את צוות המורים וההנהלה של בית הספר.
בסופו של יום, למרות שאלו לא סכומים עצומים, נאספה כמות כסף מכובדת יחסית ונשלחה לארגון המרכז את התרומות לדוד.

כל אשדוד מתפללת לשלומו של הילד הנפלא, ונושאת עימה תפילה לבריאותו, שתהיה קרובה ככל האפשר!

תפילה לרפואה שלמה של דוד חי בן רונית, תהלים פרק כ:
לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:
יַעַנְךָ יְיָ בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלהי יַעֲקֹב:
יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקּודֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:
יִזְכֹּור כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:
ייִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:
נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְיָ כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:
עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְיָ מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:
אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְיָ אֱלֹהינוּ נַזְכִּיר:
הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּיתְעוֹדָד:
יְיָ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
יהי רצון מלפניך יְיָ אלהינו ואלהי אבותינו שתתמלא ברחמים על דוד חי בן רונית
ובזכות הפרק תהילים אשר קראתי
ובכח שמות הקודש היוצאים ממנו
ובכח רחמיך העצומים ובזכות הפסוקים:
"אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה",
"לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ"
"יְיָ יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ יְיָ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם".
תזכה נא את דוד חי בן רונית
לרפואה שלמה ובריאות איתנה ובטל מעליו כל גזרות קשות ורעות
וברך אותו בברכה הכתובה בתורתך הקדושה:
"יְבָרֶכְךָ יְיָ וְיִשְׁמְרֶךָ,
יָאֵר יְיָ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ,
יִשָּׂא יְיָ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם,
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם."
אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.
אֲדֹנָי שְׁמָעָה אֲדֹנָי סְלָחָה אֲדֹנָי הַקֲשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר
יְיָ צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹהי יַעֲקֹב סֶלָה,
יְיָ צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ,
יְיָ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְיָ צוּרִי וְגֹאֲלִי.
בָּרוּךְ יְיָ לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן.

7 בפברואר 2011

קדימה לניצחון!

כתבתה של שני אמרניאן, תלמידת כיתה י'3, תיכון מקיף ה'.

קבוצת כדורסל הבנות של תיכון מקיף ה' באשדוד לוקחת את ההצלחה ובגדול. בחמישי האחרון, בתאריך 3.2.11, אירח תיכון מקיף ה' משחק כדורסל בנות בין בנות המקיף לבין בנות הכדורסל של מקיף ב' דתי מאשדוד.

לקראת המשחק התאסף קהל די רחב של תלמידים שהשמיע קריאות עידוד בתחילתו, במהלכו ובסופו. ממש עידוד עד הסוף.
המשחק החל בקלילות יחסית, בהמשך העניינים התחממו ולקחו צעד אחד קדימה. הבנות, הן של מקיף ה' והן של מקיף ב', נתנו את הנשמה במשחק, לא ויתרו בקלות כשכדור נלקח מבין ידיהן, הן רצו מהר ככל האפשר במטרה להשיגו והתאמצו לקלוע כמה שיותר סלים. היו לא מעט נפילות ופסילות, אבל ככה זה בכל משחק ידידותי...

בסופו של המשחק "לקחו את הגביע" בנות תיכון מקיף ה', וצעדו מבין חדר ההלבשה בתרועות ניצחון כמו שמגיע להן!
את ההפרש אפשר לקבוע כניצחון מוחץ כלא אחר מ 26-3 לטובת מקיף ה'.

הבנות של תיכון מקיף ב' הודיעו שהן די מאוכזבות, אבל מרוצות שהתנסו עם מקיף ה', ונאמר שהן מחכות כבר למשחק הבא וזה שלאחריו.

כל מה שנותר הוא לומר בהצלחה לכל קבוצות כדורסל הבנות במקיפים באשדוד ובמיוחד לקבוצת מקיף ה' שתמשיך בדרכה הטובה והמצליחה, גאים בכן בנות!

פרויקט Y.R.F


כתבתו של שון גלס, תלמיד כיתה ז'3, תיכון מקיף ו'

הפרויקט Y.R.F הוא ראשי תיבות של: Youth Renewal Fund שפירושו הוא מרכז ידע. מטרתו לשפר למידה ולקדם תלמידים. הוא מתאים לכל סוגי התלמידים, גם המתקשים וגם המצטיינים. הפרויקט חל בשכבות ז' ו-ח', ומתחיל משעות סיום הלימודים ועד השעה 16:00.

בתחילה התלמידים מקבלים כריך ואוכלים אותו במשך זמן הפסקה קצוב וקצר, לאחר מכן מתחילים בשיעור. רוב המורות הינם מורות מקיף ו' (חוץ ממורה אחת שמגיעה מבחוץ).
התלמידים עובדים ולומדים במגוון רחב של מקצועות שלמדו במשך היום או מקצועות בהם נתקלים בבעיה עם החומר וכך גם יכולים לעשות שיעורים תוך כדי.

האחראית על הפרויקט הינה ריקי משה. מתוך ראיון איתה עולה כי:
איך את מרגישה עם הפרויקט?
"אני מרגישה טוב מאוד לדעת שהפרויקט עוזר ומשפר למידה של מגוון התלמידים, ומקווה שהפרויקט ימשיך ויגדל במשך השנים."

בנוסף לכך, ראיינתי את אחד התלמידים המשתתפים בפרויקט. מתוך ראיון איתו עולה כי:
כיצד אתה מרגיש עם הפרויקט?"אני מרגיש שהפרויקט מעשיר ומוסר לי מידע ומחזק אותי מהבחינה הלימודית, כך אני מבין את החומר טוב יותר ומתקדם ובכך אני גם משתתף יותר בשיעורים. אני מקווה שהפרויקט ימשיך וכך גם אני אמשיך ויתקדם בחומר."

למידע נוסף על פרויקט Y.R.F במערכת החינוך באשדוד

1 בפברואר 2011

מתלמיד למדריך

כתבתה של שני אמרניאן, תלמידת כיתה י' 3, תיכון מקיף ה'.

במסגרת שיעורי של"ח (שדה לאום חברה) וידיעות הארץ המתקיימים בבית הספר התיכון מקיף ה' ופעילות המשצ"ים (מדריכי של"ח צעירים), הוחלט להוציא את כיתות ח' ליום שדה בשטח וללמדם על אדמתנו.
אך בשנה זו מיקי בנחוס, מורה השל"ח ומדריך המשצ"ם, מסר שרביטו לצעירים - לתלמידים השותפים בפעילויות השל"ח.

יום השדה מתרחש כרגיל: תלמידי כיתות ח' נפגשים בבית הספר, נבדקים אישורי יציאה ותלבושות, כובע ומים כמובן. לאחר מכן יוצאת הכיתה למקום המפגש, נחה אוכלת ושותה.
בשלב זה נכנסים לפעולה המשצ"ים. הם "נועלים" את נעלי המדריך ובעצם אחראים בעצמם לשארית היום - בלי שום הפרעה מן המורה ובתקווה גם מן התלמידים.

התנסות זו של הדרכה היא חשובה ונורא משמעותית. היא נותנת במה וביטחון רב לחדשים ואילו לותיקים שביניהם.
בכדיי לעמוד מול בני גילך שהרי ברור שלפני זמן מה היית כמוהם, יושב משועמם על הארץ, במטרה להלהיב אותם וליצור במוחם מעט עניין, דרושה כוח סבל רבה ורצינו.

הנושאים עליהם התלמידים מקבלים תדרוך שונה מפעם לפעם. אם על השקמה שפורחת כל השנה ופרחיה הם חד מינים, או אם זה על פרח הכלנית שצבעה נתן את שמו לחיילי הבריטים בתקופת המנדט. נושאי ההדרכה הינם קלילים ומגוונים, מתאימים בידיות למדריך הצעיר ולמקשיב.
עיקר משימתם של המדריכים הצעירים היא למשוך תשומת לב מן הילדים שהמבט הראשוני שלהם מראה רק נער בגילם המנסה להדריכם. ולכן בניגוד למורי השל"ח, התלמידים הצעירים מקורבים "לבני מינם" ויכולים ליצור עניין רב, ביותר דרכים מאשר המורה. זה מתבטא במשחקים שונים, בבדיחות ובשירים.

בסופם של סיורי השדה והשל"ח מסתבר שהרצון מנצח. למרבה הפתעתם של המשצ"ים התלמידים היו קשובים להדרכה כמובן שעם הפרעה פה ושם. אבל ניסיון זה נתן להם במה שלא ניתנה קודם לכן, והמדריכים הצעירים חזרו
נלהבים מן הטיול ו"רעבים" לעוד.

עם הצלחה זו, קבוצת המשצ"ים ידעה שהיא החלה את המסע ברגל ימין טובה וגדולה.
מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.